Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil, Asociația SOS Satele Copiilor România şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie a organizat, în data de 19 ianuarie 2017, la Palatul Parlamentului, conferinţa cu tema „Tinerii pe drumul către o viaţă şi un loc de muncă decente”.
Evenimentul a marcat încheierea unui proiect complex cu durata de doi ani, „Un model de servicii integrate oferite tinerilor din mediul rural și din sistemul de protecția copilului”, și, mai mult, a mobilizat actorii responsabili de adoptarea şi implementarea de măsuri care să asigure un grad mai mare de integrare socio-profesională a tinerilor din aceste două grupuri vulnerabile. Pornind de la metodologiile elaborate în cadrul proiectului, conferința a fost cadrul în care au fost evaluate serviciile comunitare şi serviciile specializate prin prisma tinerilor.
Dincolo de metodologii, analize și cifre complicate stau oamenii care au de câștigat din demersurile noastre. Dintre tinerii cu care am lucrat de-a lungul celor doi ani, vă povestim despre Alexandra, din satul Racova, Bacău, acum studentă la Litere.
Alexandra, tânăra care a intrat a doua pe lista Facultății de Litere din Bacău
Alexandra este studentă în anul I la Facultatea de Litere din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, iar povestea ei în cadrul proiectului „Un model de servicii integrate destinate tinerilor din mediul rural și protecția copilului” a început acum un an și jumătate, în satul Racova. Specialiştii Asociației SOS Satele Copiilor, care au găsit-o ajutându-și tatăl în gospodărie, i-au povestit despre activitățile din cadrul proiectului, așa că Alexandra a participat, pentru început, la grupurile de consiliere vocațională. Aici și-a decis tânăra următorii pași din viață, având ca țintă intrarea la Facultatea de litere și apoi îmbrățișarea profesiei de cadru didactic. De ce? Dorința ei este de a reveni și profesa în comuna natală pentru a sprijini copiii din sat cu mai puține posibilități. Ce a urmat? Alexandra a participat conștiincios la meditațiile oferite în cadrul proiectului la Limba engleză, Istorie și Limba română, iar acest ajutor i-a permis intrarea la facultate cu o medie foarte mare: a fost a doua pe lista celor admiși. Crescută doar de tatăl său, care se îngrijește și de frățiorul ei, Alexandra nu ar fi avut posibilitatea să se pregătească în particular.
Proiectul i-a oferit și alte activități: Alexandra s-a bucurat de excursii în locuri unde nu ar fi avut posibilitatea să meargă, dar și de o tabără la mare, prima din viața sa; au fost oportunități de dezvoltare personală care au deschis noi orizonturi pentru viitorul său personal și profesional.
Proiectul „Un model de servicii integrate oferite tinerilor din mediul rural și din sistemul de protecția copilului” este implementat în perioada 21 ianuarie 2015 – 31 ianuarie 2017, în cadrul Programului RO 10 CORAI gestionat de Fondul Român de Dezvoltare Socială și finanțat prin Mecanismul Financiar SEE, 2009-2014. El şi-a propus să contribuie la îmbunătățirea serviciilor oferite tinerilor din grupuri dezavantajate – tineri din mediul rural și tineri din sistemul de protecția copilului – din județele Bacău și Sibiu și din regiunea București-Ilfov, în vederea unei mai bune integrări socio-profesionale.
Obiectivele au fost: îmbunătățirea abilităților de viață și a șanselor de integrare pe piața muncii pentru 245 tineri beneficiari ai proiectului; creșterea capacității actorilor implicați în furnizarea de servicii tinerilor de la nivel local și județean; crearea unor rețele locale și județene care să răspundă mai bine nevoilor tinerilor prin utilizarea metodologiilor dezvoltate în cadrul proiectului.
Proiectul derulat timp de doi ani de zile, între 21 ianuarie 2015 și 31 ianuarie 2017, a venit cu o nouă perspectivă de sprijin: până la momentul demarării lui, tinerii din mediul rural erau abordaţi prin prisma familiilor lor. Odată cu acest proiect, echipa de specialişti i-a abordat din perspectiva nevoilor lor individuale şi de grup.
Câteva dintre rezultatele proiectului, în cifre:
280 de tineri au beneficiat de oportunităţi variate în vederea îmbunătăţirii abilităţilor de viaţă şi pentru creşterea şanselor de integrare pe piaţa muncii.
88 de tineri au beneficiat de şedinţe de meditaţii la una sau mai multe materii pentru recuperarea unor întârzieri/lacune sau pentru pregătirea pentru examenul de BAC. Dintre cei 13 tineri care au susţinut BAC-ul, zece au fost admişi. Dintre aceştia, șase au devenit studenţi.
178 de tineri au participat la una sau mai multe sesiuni de informare pe diferite teme: Educaţie pentru sănătate, Antreprenoriat, Dezvoltare personală, Educaţie financiară, Agricultură şi creşterea animalelor, Prim ajutor, Educaţie parentală. Sesiunile de informare au fost susţinute de specialişti din domeniile respective.
30 de tineri au participat la cursuri IT – 14 tineri din 15 au obţinut certificare ANC, 11 tineri din 22 au obţinut permisul ECDL PROFIL, START sau PROFIL START BAC; șase tineri au obţinut atât certificarea ANC, cât şi permisul ECDL.
13 tineri au urmat cursuri de iniţiere/perfecţionare/calificare – cameristă; machior; operator introducere, prelucrare şi validare date; cadru tehnic PSI; stilist/protezist unghii.
Au fost identificaţi 40 de tineri NEET (14 în judeţul Bacău şi 26 în judeţul Sibiu). Aceştia au fost orientaţi şi către AJOFM.
76 de tineri au avut experienţa angajării în muncă pe perioada proiectului – pe termen mai lung sau doar pe perioada verii.
Au fost elaborate cinci manuale adresate specialiştilor: Educaţie pentru sănătate, Antreprenoriat, Dezvoltare personală, Educaţie financiară, Agricultură şi creşterea animalelor.
A fost elaborat un studiu iniţial privind nevoile tinerilor din mediul rural şi din sistemul de protecţie a copilului. Studiul a fost avut în vedere pentru planificarea intervenţiilor adresate tinerilor.
Lecţii învăţate:
Consilierea vocaţională trebuie să înceapă mai devreme, cel puţin în jurul vârstei de 13-14 ani.
Dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă trebuie să fie un proces continuu şi coordonat de o echipă de specialişti. Este necesar ca barierele legislative, cele care ţin de practici instituţionale şi cele determinate de resurse limitate, să fie identificate şi gestionate corespunzător.
Pentru a creşte motivaţia tinerilor din serviciile de tip rezidenţial de a se implica în activităţi şi de a beneficia de oportunităţile care le sunt oferite, este necesară gestionarea, la timp, a traumelor şi crearea de relaţii de ataşament sigure şi de durată.
Tinerii din asistenţă maternală şi cei aflaţi în plasament familial au nevoie de oportunităţi, iar persoanele implicate în îngrijire au nevoie de servicii adecvate de suport (supervizare, formare etc.).
Tinerii din mediul rural au nevoie de oportunităţi şi de servicii comunitare şi sociale bine dezvoltate.
Rezultatelor cercetărilor anterioare derulate în cadrul proiectelui au evidențiat următoarele aspecte:
Deşi toţi tinerii au nevoie de repere pentru viaţa profesională şi socială oferite de către persoane calificate, bine intenţionate şi suportive, acestea nu sunt oferite unitar nici în sistemul educaţional şi nici în instituţiile de protecție a copiilor;
Cu toate că legea 292/2011 prevede servicii de suport pentru inserția socială a tinerilor provenind din categroiile defavorizate, doar unele DGASPC-uri au dezvoltat servicii de suport pentru tineri pentru facilitarea integrării lor socio- profesionale, dar de aceste servicii nu beneficiază şi tinerii din asistenţa maternală;
Majoritatea tinerilor studiază în domenii pe care le-au ales contextual şi din acest motiv consilierea şi orientarea vocaţională timpurie ar creşte nivelul de motivaţie şi implicare a tinerilor în finalizarea şcolii şi angajarea în domeniul studiat;
Tinerii au nevoie de experienţe profesionale practice care să-i apropie de domeniul de studiu propus de şcoală, care este, din păcate, de cele mai multe ori doar teoretic.
Sursa: FONPC