Un mediator are nevoie de o serie de abilitati incluzand:
- abilitati de ascultare activa
- abilitati de chestionare si clarificare necesare pentru o buna intelegere a faptelor si a domeniilor controversate
- inteligenta emotionala pentru a intelege emotiile care stau la baza faptelor
- empatia necesara la ajutarea fiecarei parti sa se puna in pielea celuilalt
- un mediator trebuie sa fie impartial, nu trebuie sa ia partea nimanui
- tact si diplomatie
- abilitatea de a comunica eficient cu ambele parti
- experinta in relationarea cu oamenii
- capacitatea de a influenta pozitiv partile implicate in disputa
- implicare, devotament, vointa, rezistenta fizica si psihica
- rabdare, putere de persuasiune, optimism, perseverenta, flexibilitate, bun negociator
- capacitatea de a gestiona un conflict si o situatie de criza
- munca de colaborare si de echipa
Mediatorii trebuie sa isi identifice propriul stil care sa corespunda cu calitatile lor personale si care sa le puna in valoare punctele forte. In mediere, rezultatul este obtinut daca partile implicate isi doresc cu adevarat sa ajunga la o rezolvare pe cale amiabila, dar si daca mediatorul stie cum sa conduca procesul de mediere catre acest rezultat.