Marţi, 8 septembrie 2015, a avut loc şedinţa ordinară a Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor.
Primul dintre punctele aflate pe ordinea de zi a vizat proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului de împrumut încheiat între Guvernul României şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, acord care asigură un împrumut de 200 de milioane de euro, rambursabil în 20 de ani, având drept destinaţie susţinerea învăţământului secundar şi a celui superior din ţara noastră. Obiectivul principal al acestui împrumut este acela de a diminua atât rata abandonului şcolar, cât şi pe cea a părăsirii premature a studiilor.
Apreciind faptul că respectivul împrumut reprezintă o oportunitate binevenită pentru învăţământul naţional, Comisia a avizat favorabil proiectul de Lege supus dezbaterii.
Un alt punct important aflat pe ordinea de zi se referă la proiectul de Lege privind stimularea participării la învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii dezavantajate.
Având drept punct de plecare rezultatele obţinute de proiectul-pilot implementat de asociaţia neguvernamentală OvidiuRo, în baza căruia un eşantion regional de familii aflate sub limita sărăciei au primit lunar tichete sociale în valoare de 50 de lei, singura condiţie fiind aceea de a-şi duce, zilnic, copiii la grădiniţă, iniţiatorii îşi propun extinderea inițiativei la nivel naţional, în încercarea de a atrage toţi copiii de vârstă preşcolară în interiorul sistemului naţional de învăţământ.
Prin prevederile sale, proiectul de Lege oferă autorităţilor locale posibilitatea de a aloca, din bugetele locale, beneficii sociale cu titlul de stimulent educaţional familiilor, aflate în situaţii de risc, care au copii cu vârste cuprinse între 3 şi 6 ani. Cuantumul alocaţiei per familie ar urma să fie stabilit la valoarea de 0,1 ISR (indicatorul social de referinţă), adică 50 de lei, acordarea stimulentului fiind condiţionată de frecventarea cursurilor uneia dintre instituţiile de învăţământ preşcolar de către copiii proveniţi din familiile lipsite de posibilităţi materiale sau cu posibilităţi materiale reduse.
Considerat a fi un potenţial instrument de atragere copiilor către sistemul naţional de învăţământ preşcolar, acest proiect de lege a fost avizat favorabil de membrii Comisiei.
Comisia a luat în dezbatere și proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.20/2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015.
Execuţia bugetară pe primele şase luni ale anului în curs s-a încheiat cu un excedent de 4,2 miliarde lei – 0,6% din PIB. Guvernul României a propus suplimentarea bugetului Ministerului Educaţiei şi Cercetării Științifice cu suma de 77 de milioane de lei, per sold, în principal pentru finanţarea Institutului Naţional de Cercetare „Cantacuzino”. Tot prin prevederile ordonanţei se suplimentează bugetele autorităţilor publice locale cu suma de 561,2 milioane, urmând ca aceasta să fie alocată, în special, acoperirii sumelor rezultate în urma hotărârilor judecătoreşti rămase definitive care au drept obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din învăţământul preuniversitar de stat. Textul ordonanţei prevede și acordarea sumei de 30,6 milioane de lei destinată finanţării cheltuielilor învăţământului particular sau confesional acreditat.
Fiind apreciată ca reprezentând o măsură binevenită luată în favoarea sistemului naţional de învăţământ, proiectul de Lege a fost adoptat.
Sursa: Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport