Va invit sa cititi mai jos un articol scris de doamna Fredrike P. Bannink, mediator pentru Tribunalul Districtului din Amsterdam.
„Pana in prezent teoriile emotiilor pozitive din psihologie si mediere nu au fost deloc in atentie. Acest lucru ar putea reflecta spiritul varstei in care majoritatea disciplinelor s-au concentrat asupra problemelor putand astfel sa reflecte natura emotiilor.
Literatura din aria psihologiei din ultimii 30 de ani are 46.000 de articole despre depresie și doar 400 de articole despre bucurie (Meyers, 2000).
Emoțiile pozitive sunt mai puține decât emotiile negative, în general se identifică un raport de 3 până la 4 emoții negative la 1 emoție pozitivă.
Emoțiile pozitive sunt mai puțin diferențiate decât emoțiile negative, iar acest dezechilibru se reflectă și în numărul de cuvinte din cele mai multe limbi care descriu emoțiile.
Teoria largă și constructivă a emoțiilor pozitive (Fredrickson, 2003; 2009) sugerează că emoțiile pozitive (interes, mulțumire, bucurie, fericire, mândrie, ușurare, afecțiune, iubire) lărgesc conștiința.
De-a lungul timpului, acest repertoriu comportamental extins dezvoltă abilități și resurse. De exemplu, curiozitatea despre un peisaj devine o cunoaștere de navigație valoroasă, interacțiunile plăcute cu un străin se pot transforma intr-o prietenie puternica, jocul fără scop fizic devine exercițiu și excelență fizică.
Acest lucru este în contrast cu emoțiile negative, care promovează un comportament îngust și imediat, orientat spre supraviețuire.
Emoțiile pozitive și negative sunt diferite în legăturile lor cu acțiunea. De exemplu, emoția negativă a anxietății duce la răspunsul specific de luptă sau zbor pentru supraviețuirea imediată. Pentru a supraviețui, ne concentram imediat atenția asupra unui răspuns comportamental specific cum ar fi alergarea sau lupta și, prin urmare, nu ne extindem gândirea la alte alternative comportamentale.
Emoțiile pozitive, pe de altă parte, nu au nici o valoare de supraviețuire imediată, deoarece nu isi focalizeaza atentia pe nevoile imediate și pe factorii de stres. Cu toate acestea, în timp, aptitudinile și resursele create de comportamentul extins sporesc supraviețuirea.
De mult timp s-a crezut că descoperirea unor emoții negative puternice a fost importantă pentru procesul general de psihoterapie sau pentru mediere. De asemenea, a fost încurajată o discuție a evenimentelor negative din trecut pentru a atinge obiectivele medierii.
În acest sens, atenția a fost concentrata asupra emotiilor negative, care s-ar putea produce și în intervenții precum "catharsis" în terapiile psihanalitice. În prezent, aceste forme de psihoterapii sunt considerate a nu fi bazate pe dovezi și, prin urmare, sunt abandonate din ce în ce mai mult.
Pentru a construi emoții pozitive, clienții pot fi mulțumiți de angajamentul lor de a sta la masa mediatorului, iar mediatorul poate solicita întrebări bine focusate.
Care sunt sperantele tale? Ce diferență aduc acestea? Se lucrează deja în direcția corectă? Care ar fi următorul semn de progres? Care ar fi următorul pas marunt pe care trebuie sa il faci?
Permițându-le clienților o oportunitate de a spune "ceea ce trebuie să se spună cu certitudine" la începutul medierii, așa cum se recomandă atunci când se lucrează la o problema concentrată asupra soluției, este diferită de descoperirea unor emoții negative puternice.
Concentrarea cât mai curând posibil asupra dezvoltării unei situații profitabile, pe obiective pozitive și pe consecințele și emoțiile lor pozitive (Ce doriți să aveți în locul conflictului? Care ar fi consecințele pozitive? Cum v-ati simți?), plus concentrarea pe speranță și optimism, pot contribui la crearea unei atmosfere în care conflictul poate fi transformat în ceva pozitiv: viitorul preferat al clienților noștri.”
Sursa: https://www.mediate.com/articles/banninkF4.cfm
MEDIEREA ESTE SOLUTIA!
AFLA MAI MULTE la telefon 0752.23.15.73 sau pe e-mail casademediere@gmail.com !
Dr. Simona Maria VLĂDICA
Mediator autorizat