5 MOTIVE CA SA ALEGETI MEDIEREA!
1. FLEXIBILITATEA SI RAPIDITATEA
Medierea este foarte rapida, din momentul in care persoana pe care doriti sa o invitati la mediere raspunde invitatiei mediatorului, totul se deruleaza rapid.
Medierea este flexibila deoarece programarea ședintelor se face impreuna cu persoanele mediate, spre deosebire de un proces, unde se primesc termene de judecata.
2. SOLUTIA/REZOLVAREA VA APARTINE
Daca disputa ar ajunge in instanta, solutia finala este data doar de judecator, in baza interpretarii legilor. Adesea, solutia nu corespunde asteptarilor persoanelor din proces.
Mediatorul are rolul de a asista persoanele in conflict pentru a putea negocia impreuna o solutie comuna. Astfel, medierea este o negociere asistata. Fiecare persoana participa direct la gasirea solutiei finale.
3. DISCRETIE SI CONFIDENTIALITATE
Medierea este discreta, totul se desfasoara doar in biroul mediatorului, la adapost de priviri indiscrete. Orice se discuta, orice tensiune ramane in spatele usilor acestui birou.
Medierea este confidentiala, mediatorul este obligat prin lege si prin statutul profesional sa pastreze confidentialitatea medierilor pe care le faciliteaza.
4. RAPORTUL BENEFICII COSTURI ESTE FAVORABIL
Beneficiile importante raportate la costurile rezonabile dau un raport favorabil, care motiveaza alegerea medierii pentru rezolvarea conflictelor variate.
Costurile sunt rezonabile. Ele sunt date de onorariul mediatorului și de eventualele cheltuieli ocazionale de mediere.
5. MEDIEREA ESTE RECOMANDATA DE LEGE!
Legea medierii impune persoanelor ajunse in instanta sa se imformeze asupra avantajelor medierii.
Definitia medierii
– Medierea reprezina metoda voluntara, bazata pe increderea ca o a treia parte, neutra si impartiala, va inlesni comunicarea si negocierea intre parti, astfel incat acestea sa ajunga la o solutie consensuala pentru rezolvarea conflictului dintre ele si concretizarea rezolvarii intr-un acord, de regula scris. Cu toate ca este deseori considerata o procedura facilitativa in unele cazuri de mediere, cea de-a treia parte, neutra si impartiala, isi asuma anumite sarcini de evaluare a situatiei partilor, cum ar fi aceea de a le ajuta sa analizeze posibilele rezultate si sa se intrebe care sunt punctele tari si cele slabe ale argumentelor prezentate de fiecare dintre ele.
– Este o modalitate alternativa de rezolvare a conflictelor;
– Este o procedura voluntara si confidentiala;
– Implica interventia unei terte persoane neutra, impartiala si fara putere de decizie (mediatorul );
– Mediatorul faciliteaza comunicarea intre parti, genereaza optiuni pentru rezolvarea conflictelor;
– Ajuta partile sa gaseasca o solutie reciproc acceptata, intr-un cadru privat.
Principiile medierii
– caracterul voluntar al medierii;
– auto-determinarea partilor;
– confidentialitatea procedurii;
– neutralitate – este datoria de baza a mediatorului de a nu se implica decat in limitele impuse de procedura in conflictul dintre partile supuse medierii. Mediatorul nu trebuie sa aiba nici un interes personal in incheierea acordului sau in modul si in formele in care se preconizeaza ca acesta sa fie incheiat;
– impartialitate – calitate si in acelasi timp indatorire de baza a mediatorului, care se concretizeaza prin capacitatea acestuia de a aprecia just, obiectiv situatia partilor, de a fi nepartinitor in procesul medierii. Daca pe timpul medierii apar factori care ar conduce la stirbirea sau pierderea impartialitatii mediatorului, medierea se poate opri.
Etapele Medierii
1. ETAPA DE PREMEDIERE SAU CONTACTAREA MEDIATORULUI
2. ETAPA MEDIERII PROPRIU ZISE
Cititi mai multe despre etapele medierii aici!
Mai jos puteti sa gasiti MODELE DE ACTE pentru autorizarea ca mediator, infiintarea biroului, inscrierea in tablou, modificarea unor date sau folosirea siglei Consiliului de mediere:
- Cerere de autorizare
- Act infiintare birou de mediator
- Act de infiintare birou de mediatori asociati
- Declaratie inscriere date in tabloul mediatorilor
- Cerere modificare sediu sau date de contact
- Cerere utilizare marca
- Cerere mediere persoana fizica
- Cerere mediere persoana fizica cu persoana juridica
- Cerere mediere persoana juridica cu persoana juridica
- Proces verbal de informare
- Contract premediere
- Invitatie mediere
- Contract mediere
- Proces verbal de prezenta la mediere
- Acord de confidentialitate asistenti mediere
- Acordul partilor persoane fizice
- Acordul partilor persoana (e) fizica (e) si persoana(e) juridica(e)
- Acordul partilor persoane juridice
- Proces verbal de inchidere a medierii
- Adresa Instanta
- Proces verbal de informare CdM
Sursa: www.medierenet.ro
MEDIEREA
O solutie:
- reciproc convenabila
- eficienta si durabila pentru neîntelegerile dintre persoane, prezentata in raport cu dispozitiile Noului Cod Civil.
Raporturile dintre persoane sunt reglementate printr-un ansamblu de reguli cuprinse in Codul Civil.
Orice tip de dispute ivite in aceste raporturi:
- de familie
- de proprietate
- comerciale
- mostenire, contracte, ş.a.m.d, pot fi solutionate nu doar prin justitie, ci si prin mediere.
CE ESTE MEDIEREA?
O modalitate de solutionare a conflictului, a neintelegerii, a disputei, cu ajutorul unei persoane specializate, autorizata ca mediator in conditiile legii.
DE CE SA ALEGETI MEDIEREA?
Medierea prezinta urmatoarele avantaje:
. este o procedura mult mai rapida decat cea in instanta; in timp ce in justitie un proces poate dura ani intregi pana la obtinerea unei hotarari definitive/irevocabile, prin procedura medierii se poate ajunge la incheierea acordului de mediere in cateva ore sau zile;
. se poate alege medierea in orice moment: inainte de a actiona in justitie, dupa chemarea in judecata, in caile de atac si chiar in faza executarii silite;
. costurile sunt mai mici: – procedura de mediere nu presupune achitarea vreunei taxe de timbru
– taxa de timbru achitata pentru cererea de chemare in judecata, se restituie, daca partile depun la dosarul cauzei acordul de mediere;
– onorariul cuvenit mediatorului se stabileste de comun acord prin contractual de mediere si se suporta de regula in mod egal, de catre partile in conflict, daca nu se convine in alt mod;
-asigura confidentialitatea, spre deosebire de sedintele de judecata care sunt de regula, publice;
-satisfactie mai mare: persoanele care au participat la mediere sunt mai multumite, decat cele care s-au adresat justitiei pentru ca:
– decizia le apartine lor si nu este una impusa de instanta, sau de orice alta terta persoana;
– nu sunt obligate sa-si dovedeasca sustinerile cu martori, iar solutia se bazeaza pe asigurarea de castig – castig pentru ambele parti;
-se concentreaza asupra nevoilor si intereselor persoanelor intre care a intervenit neintelegerea, ajutand la gasirea solutiei care se potriveste cel mai bine nevoilor celor care au apelat la mediere;
-se concentreaza asupra nevoilor si intereselor persoanelor intre care a intervenit neintelegerea, ajutand la gasirea solutiei care se potriveste cel mai bine nevoilor celor care au apelat la mediere;
-repara si nu distruge relatiile dintre vecini, cele din familie, de la locul de munca, din comunitate, spre deosebire de un proces in instanta, care, de cele mai multe ori, ascute conflictul dintre persoane, in timp ce mediatorul:
– incurajeaza fiecare persoana sa-si spuna povestea din propria ei perspectiva;
– discuta despre problemele persoanei si sentimentele, emotiile pe care le traieste din pricina neintelegerii, ajutand ca fiecare persoana sa cunoasca si sa inteleaga trairile celeilalte si punctul ei de vedere;
-este o procedura prin care se elimina stresul: spre deosebire de intimidarea pe care pot sa o simta persoanele in sala de dezbatere unde sedinta are un character solemn, medierea se desfasoara intr-o atmosfera prieteneasca, confortabila.
CARE SUNT PASII DE URMAT PENTRU A ALEGE MEDIEREA?
A. ALEGEREA MEDIERII INAINTE DE A PORNI UN PROCES
Pasii de urmat sunt:
1. Alegerea mediatorului
• Mediatorii autorizati sunt inscrisi in Tabloul mediatorilor, care este publicat in Monitorul Oficial si reactualizat cel putin o data pe an;
• Tabloul mediatorilor poate fi accesat pe site-ul Consiliului de Mediere www.cmediere.ro, pe cel al Ministerului Justitiei www.just.ro, la info-chioscurile de la instantele de judecata, fiind afisat la sediul Consiliului de Mediere si la sediile instantelor;
• In Tabloul mediatorilor se regasesc datele de contact necesare pentru a solicita serviciul unui mediator: numele, locul unde isi desfasoara activitatea, numar de telefon si/sau adresa de e-mail;
Persoanele aflate in conflict pot alege, de comun acord, mediatorul. In cazul in care apelarea la mediator s-a facut de catre una din parti, cealalta va fi invitata de catre mediator la mediere. Partea invitata are posibilitatea de a accepta sau refuza invitatia
la mediere, medierea fiind o procedura care se bazeaza pe principiul participarii voluntare;
2. Desfasurarea medierii
• Partile sunt informate, in mod gratuit, despre procedura de mediere si avantajele specifice acesteia in cazul lor;
In cazul in care sunt de acord sa incerce medierea, se va incheia contractul de mediere, prin care se stabilesc, de comun acord, aspectele necesare desfasurarii medierii, inclusive onorariul mediatorului;
La mediere participa numai persoanele implicate in conflict! La solicitarea sau cu acordul lor, partile pot fi asistate la mediere de avocati, pot fi invitati experti, specialist care sa ajute cu informatii utile la solutionarea conflictului sau pot participa si alte personae (de ex. din familie), numai cu acceptul partilor;
Niciuna dintre persoanele care au participat la procedura medierii NU poate folosi ulterior ca probe in cadrul unui proces, sustinerile facute in timpul medierii;
3. Inchiderea procedurii de mediere
Se realizeaza in toate cazurile prin semnarea unui PROCES VERBAL de inchidere a medierii, semnat de persoanele aflate in conflict si de mediator.
Medierea se poate inchide prin urmatoarele modalitati:
Incheierea unei intelegeri intre parti, sau constatarea ca partile nu au ajuns la o intelegere, sau
denuntarea contractului de mediere de catre persoana care nu mai doreste continuarea procedurii de mediere.
Incheierea acordului de mediere se realizeaza in situatia in care s-a ajuns la o solutie cu care sunt de acord persoanele aflate in conflict, iar modalitatile in care se realizeaza sunt urmatoarele:
Acord verbal, pe care persoanele il respecta de bunavoie;
Acord scris, care sa contina in parte sau in intregime, intelegerea la care s-a ajuns ;
B. ALEGEREA MEDIERII DUPA CE S-A PORNIT UN PROCES
Medierea este o cale la care se poate apela in orice faza a unui proces, inclusiv in caile de atac: apel sau recurs si chiar in faza executarii silite.
Alegerea acestei proceduri se poate realiza:
La cererea uneia sau a tuturor partilor din cauza care se judeca;
La recomandarea facuta de judecatorul care judeca procesul pornit;
Art. 6 din Legea 192/2006 prevede ca „Organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati
cu atributii jurisdictionale informeaza partile asupra posibilitatii si a avantajelor folosirii procedurii medierii si le indruma sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele.”
IMPORTANT:
Dacă părţile din cauza aflată în stare de judecată nu ajung să încheie un acord sau acordul se încheie doar cu privire la unele aspecte, judecata continuă până la pronunţarea unei hotărâri judecatoresti definitive/irevocabile. In acest caz, la dosarul cauzei se depune procesul-verbal in care se consemneaza rezultatul procedurii de mediere.
RASPUNDEREA MEDIATORULUI
In cazul in care mediatorul incalca obligatiile prevazute de lege, normele prevazute de Regulamentul de organizare si functionare sau de Codul de etica si deontologie profesionala, acesta poate sa raspunda:
– disciplinar
– material si
– penal
Raspunderea disciplinara intervine pentru abaterile prevazute in lege si regulament, astfel:
– încalcarea obligatiei de confidentialitate si neutralitate;
– refuzul de a restitui inscrisurile incredintate de persoane;
– reprezentarea sau asistarea uneia dintre parti intr-o procedura judiciara sau arbitrala avand ca obiect conflictul supus medierii;
– savarsirea oricarei alte fapte care aduc atingere probitatii profesionale;
Orice persoana interesata poate sesiza Consiliul de mediere, in scris si sub semnatura, in legatura cu savarsirea, de catre un mediator autorizat a vreunei abateri disciplinare.
Consiliul de Mediere este organismul autonom, de interes public, care are competenta in tragerea la raspundere disciplinara a mediatorilor, conform prevederilor art.40 si 41 din Legea nr. 192/2006, cu modificarile ulterioare si pe site-ul Consiliului de mediere (www.cmediere.ro ).
Raspunderea penala
In cazurile in care incalcarea prevederilor legale de catre mediator imbraca forma unei
infractiuni, poate fi angajata raspunderea penala a acestuia, in conditiile legislatiei penale.
DIRECTIVA 2008/52/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN SI A CONSILIULUI prevede ca:
„Medierea poate asigura o solutionare extrajudiciara eficienta din perspectiva costurilor si rapida a litigiilor in materie civila si comerciala prin intermediul unor proceduri adaptate nevoilor partilor. Este mai probabil ca acordurile rezultate din mediere sa fie respectate voluntar si sa mentina o relatie amiabila si durabila intre parti”.
„Medierea nu ar trebui considerata o solutie inferioara procedurii judiciare din cauza faptului ca respectarea acordurilor rezultate in urma medierii ar depinde de bunavointa partilor”.
SURSA: www.cmediere.ro